Regionale samenwerking in de Drechtsteden
De ChristenUnie-SGP vindt de zelfstandigheid van de afzonderlijke gemeenten een groot goed. Onze eerste blik is dus altijd gericht op wat iedere gemeente zelf kan uitvoeren of doen. Kwaliteit en 10 nabijheid en benaderbaarheid van bestuur zijn daarbij het uitgangspunt. Tegelijk zien wij schaalvoordelen van samenwerking in de Drechtsteden.
Uitgangspunt voor iedere samenwerking is de meerwaarde voor de inwoners en ondernemers in onze eigen lokale gemeenten.
Samenwerking vindt plaats op de schaalgrootte die passend is voor de betreffende taak. Voor een aantal taken is de samenwerking binnen de Drechtsteden met 7 gemeenten de passende schaalgrootte. Daarbij is ook belangrijk dat soms bewust voor een andere schoolgrootte gekozen kan worden en niet alle gemeenten verplicht meedoen in de samenwerking.
Binnen de Drechtsteden wordt al jaren succesvol samengewerkt met de 6 gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht. Vanaf januari 2018 is Hardinxveld-Giessendam ook toegetreden tot de Drechtsteden.
De samenwerking in de Drechtsteden heeft meerwaarde voor de deelnemende gemeenten. Sturing vanuit de gemeenten is belangrijk om te waarborgen dat er voor iedere deelnemende gemeente meerwaarde in de samenwerking is en blijvend aansluit bij de behoefte van de individuele gemeenten. Tegelijk moet de inhoud van de samenwerking centraal staan en de regio sterker gepositioneerd worden om resultaat te boeken bij de Provincie, het Rijk en andere partijen.
In de afgelopen jaren heeft de ChristenUnie-SGP zich positief kritisch opgesteld binnen de regio. Op het gebied van de ambtelijke organisatie en ICT zijn we sterker geworden door deze samenwerking en kunnen we een betere kwaliteit leveren aan onze inwoners.
Ook de gezamenlijke sociale dienst heeft zijn vruchten afgeworpen zowel voor de cliënten in een betere kwaliteit van zorg en ondersteuning als voor de gemeenten in financiële en organisatorische zin.
Een ander voordeel van samenwerking in de regio is versterking van onze lobbykracht. Wij zijn er van overtuigd dat economische ontwikkeling en verbetering van de bereikbaarheid en mobiliteit alleen bereikt kunnen worden door een krachtige regionale aanpak en lobby. Dat is ook wel gebleken en zal zijn voorgang moeten hebben in de nieuwe periode.
Samenwerken binnen de Drechtsteden leidt tot meer efficiency: de afgelopen jaren hebben aantoonbaar laten zien dat de gemeenten met minder medewerkers en minder geld een hogere kwaliteit van dienstverlening hebben kunnen leveren.
Voor de samenwerking in de Drechtsteden gaan wij primair uit van de lokale autonomie. Wij zijn voorstander van de nieuwe inrichting van de regio wat betreft bevoegdheden tussen gemeente en regio en we zijn zeker geen voorstander van het overdragen van meer bevoegdheden door gemeenten aan de regio. Er moet duidelijk gehandeld worden vanuit de eigenaarsrol die de lokale gemeente heeft. Daarbij past bescheidenheid in de Drechtstedenregio als het gaat om het toe-eigenen van bevoegdheden. Van belang is dat de gemeente de eerste bestuurslaag is en dat daar de primaire besluitvorming en verantwoording thuishoort. Pas bij heel duidelijk delegatie en mandatering komt de regio in beeld. De regionale samenwerking en de gekozen vorm is daarin een hulpmiddel, maar deze samenwerkingsvorm moet dienend zijn aan het lokale belang.
In de afgelopen jaren zijn veel taken waarop samenwerking zinvol werd geacht, ondergebracht bij de GRD. Over die onderwerpen werd dan niet meer door de gemeenteraad gediscussieerd en besloten. Dit laatste is wel het geval als je ‘gewoon’ samenwerkt als zelfstandige gemeenten. Het is goed dat er een nieuwe inrichting van de Drechtstedelijke samenwerking tot stand is gekomen. Volgens de ChristenUnie-SGP waren er namelijk teveel taken bij de GRD (Gemeenschappelijke Regeling Drechtsteden) ondergebracht, waarbij de lokale politiek te weinig invloed heeft gehad. Als voorbeeld nemen we de woonvisie. Een regionale woonvisie moet er zijn. De Provincie toetst plannen aan zo’n visie. Nu werd de woonvisie in de Drechtraad vastgesteld, het algemeen bestuur van de GRD. Beter is het om zo’n woonvisie gezamenlijk op te stellen, maar de besluitvorming te laten plaatsvinden in de gemeenteraden. De gemeenteraden zijn tenslotte ook verantwoordelijk voor de uitvoering daarvan in concrete woningbouwplannen. De GRD heeft daarin geen enkele bevoegdheid.
De gemeenten in de Drechtsteden moeten wat de ChristenUnie-SGP betreft krachtiger en met meer focus op gezamenlijke belangen invulling geven aan haar taak. Het resultaat van de samenwerking moet scherper worden geformuleerd en meer centraal staan bij de uitvoering. De gemeenten hebben daarin hun eigen belangrijke kaderstellende en controlerende taak, zonder dat hiermee afbreuk wordt gedaan aan de voortvarendheid van de regio.
Binnen de Drechtsteden werken we vooral samen op het gebied van:
• Werken & Economie (vergroten van werkgelegenheid en verstevigen economische positie);
• Sociaal vangnet (Wmo en Participatiewet);
• Wonen (aantrekkelijke regio om te wonen);
• Bereikbaarheid (van, naar en binnen de Drechtsteden);
• Bedrijfsvoering (efficiënt en effectief).
Op alle genoemde onderwerpen moeten we slim gebruik maken van de schaalgrootte van de regio. De ChristenUnie-SGP kiest er dus voor om de voordelen van regionale samenwerking binnen de Drechtsteden te combineren met de kracht van lokaal bestuur en lokale organisaties. Dit is in het belang van onze inwoners voor sterke en toekomstbestendige gemeenten en regio.
Concreet:
• Handhaven van het eigen karakter en de identiteit van de zeven deelnemende gemeenten in de regio Drechtsteden;
• Continuering van de zelfstandigheid van de deelnemende gemeenten. Voor Zwijndrecht geldt daarbij dat wij, binnen de Drechtsteden, de samenwerking de andere gemeenten zullen blijven zoeken;
• Heldere communicatie over de vruchten van de regionale samenwerking door de afzonderlijke gemeenten;
• Optimale dienstverlening aan inwoners en ondernemers door de Drechtstedelijke organisaties als de Sociale Dienst Drechtsteden;
• Duurzaamheid vanuit de opdracht tot rentmeesterschap, waarbij we Energieneutraliteit bevorderen;
• Beleid statushouders verbeteren, door in te zetten op werken & leren, goede begeleiding bij huisvesting en integratie, maatwerk in plaats van een algemene voorziening;
• We willen werken aan bereikbaarheid door weg,- spoor- en waterinfrastructuur beter te benutten en te optimaliseren.