Communicatie
De ChristenUnie-SGP wil dat de gemeentelijke informatie, voorschriften en haar dienstverlening zo laagdrempelig als mogelijk worden aangeboden. Voor veel mensen is de samenleving complex. Veel mensen hebben moeite informatie over diensten te lezen of begrijpen. En veel mensen hebben moeite met de digitale toegang tot die diensten. Aan de andere kant kunnen nieuwe vormen van (digitaal) communiceren voor andere inwoners juist drempels verlagen. Of het nu komt doordat iemand moeite heeft met de Nederlandse taal, het Nederlands (nog) niet zo goed vaardig is of moeite heeft met het digitale aanbod van informatie of diensten, drempels en achterstanden, dienen voorkomen te worden. Tegelijk mag van een moderne gemeente worden verwacht dat de inzet van nieuwe media wordt benut om meer inwoners te bereiken.
Concreet:
• De gemeente communiceert zo duidelijk en eenvoudig mogelijk met inwoners. Hiervoor wil de ChristenUnie-SGP een zogenaamd ‘versimpelteam’ inzetten;
• De ChristenUnie-SGP wil dat berichten van de gemeente niet alleen digitaal zijn in te zien, maar ook in de lokale papieren media verschijnen;
• In Zwijndrecht kunnen inwoners, naast de digitale weg, altijd bij een fysiek loket met hun vragen bij de gemeente terecht; Alle ruimte voor inwoners die verantwoordelijkheden op zich nemen (bijv. in coöperaties) op het gebied van duurzaamheid, energie, zorg, lokale economie of wijkbeheer;
• Vroegtijdig open en eerlijk inwoners betrekken bij beleidskeuzes en/of grote ontwikkelingen; • Heldere procesafspraken bij burgerparticipatie (inzet participatieladder);
• De gemeente gebruikt bij schriftelijke communicatie met inwoners eenvoudig Nederlands (taalniveau B1).